Un any més, obrim el període d’inscripcions dels Camps de Solidaritat 2025. Un projecte que te per objectiu formar sobre les creixents desigualtats Nord-Sud, generar una mirada crítica i reflexiva sobre l’actual ordre mundial i impulsar l’activisme a Catalunya en favor de models més justos i respectuosos amb el medi ambient, els drets i les identitats dels pobles del Sud Global.
Més de 8.000 persones han participat als Camps de Solidaritat des de l’any 1991. El programa t’ofereix la possibilitat de formar-te i col·laborar amb organitzacions socials d’Àsia, Amèrica Llatina i Àfrica en àmbits com la Justícia Global, el Comerç Just o els Drets Humans. Una oportunitat per connectar amb persones i entitats del Sud, i aprendre a través de la convivència amb les persones del grup.
L’experiència implica formar part de la comunitat d’activistes de SETEM Catalunya, a través de la participació en un cicle de formació i sensibilització que es desenvolupa en diferents fases.
Tanmateix, abans de l’estada i convivència amb les entitats del Sud, el procés s’inicia amb la participació a una de les xerrades informatives que tindran lloc de febrer a març de 2025. Un cop la persona s’ha informat, procedeix una entrevista personal individualitzada, abans de participar a la formació prèvia obligatòria Apropar-se al Sud.
APROPAR-SE AL SUD GLOBAL
Des de SETEM Catalunya entenem el Sud Global com “un grup heterogeni de països que no se senten prou representats en l’ordre internacional existent, que perceben com a desigual i favorable als interessos d’Occident (…), sota la memòria de la colonització occidental, que segueix estant present.”* Per aquesta raó, creiem en el poder de la comunitat, la convivència i l’aprenentatge mutu com a motor de transformació cap a models que ens encaminin cap a una societat globalment més justa, actuant des de l’àmbit local.
L’edició d’enguany comptarà amb la participació de 6 entitats, a través de 5 Camps de Solidaritat diferents: Associació Bhakar (Índia), MOCASE (Argentina), MST (Brasil), CISEP i ISALP (Bolívia) i MUSIC CROSSROADS MALAWI (Malawi), amb el suport de ‘Fundació Aula de So – Petits Músics’. Totes les opcions incorporaran un projecte de sensibilització i incidència a realitzar durant l’estada, que es presentarà a la tornada.
Durant l’entrevista personal amb l’equip de preparació dels Camps de SETEM, es demana que s’assenyali en quins Camps es vol participar. Una vegada finalitzat el procés de selecció i entrevistes es designarà un dels Camps en funció de les característiques de l’organització local, de la composició del grup i de les expectatives que s’hagin manifestat durant l’entrevista. És important tenir certa flexibilitat a l’hora d’acceptar un destí o un altre, ja que el més important en aquesta experiència no és tant el lloc ni el país, sinó l’oportunitat de conèixer de prop una realitat diferent de la mà d’una organització a través de l’acolliment dels seus membres i el treball i la convivència en grup.
Per a més informació, pots consultar el web dels Camps de Solidaritat 2025.
*CIDOB / Què és el Sud Global?