Les rebaixes són un moment clau per a un consum conscient i responsable

10/gen./2012 | Notícia

Han començat les rebaixes i aquest sembla un bon moment per acabar d’omplir el teu armari a preu de ganga. Però no t’oblidis que el preu de la roba que compres no és limita als números escrits en la seva etiqueta. Un preu baix sovint implica també un baix respecte dels drets fonamentals dels treballadors i treballadores que fabriquen la roba que vestim.

Els aparadors llueixen ara el seu millor look per augmentar el màxim possible les vendes dels pròxims tres mesos. Però darrera de tot aquest “glamour” de marques com H&M o del grup Inditex (entre d’altres) hi ha llargues jornades laborals recompensades amb sous  baixos, que mantenen en la pobresa als milions de persones que treballen en el sector tèxtil al Marroc, a la Xina, a Bangla Desh, a Hondures o a Romania. 

Fa més de 25 anys que nombroses plataformes i organitzacions socials denuncien l’explotació laboral i intenten trencar el silenci mediàtic que envolta el negoci de la confecció tèxtil sota la globalització. La Campanya Roba Neta (CRN), activa a l’Estat espanyol des de 1997, exigeix respecte pels drets fonamentals en la indústria tèxtil i coopera amb grups de treballadores i treballadors del sector organitzats arreu del món. 

Tot i això, avui en dia es continuen repetint les mateixes situacions que als anys 90. Si no vols ser còmplice de la manca de drets laborals i la injustícia social que engreixa els beneficis de la indústria tèxtil, atura’t i reflexiona uns minuts abans de comprar qualsevol peça. Per una moda més justa, et proposem les FAQ’s-CR: preguntes freqüents del/a consumidor/a responsable. 

  • Necessito el que estic a punt de comprar?
  • Estic triant lliurement o és una compra compulsiva?
  • En tinc més d’iguals?
  • Quant ho faré servir?
  • Quant em durarà?
  • Amb quins materials està fet?
  • M’he informat de qui ha fet el producte i com ho ha fet?

 

Per a més criteris, també pots consultar la guia per a un consum crític de roba, “Moda: indústria i drets laborals”. 

Acció simbòlica realitzada a l'IKEA Hospitalet. Les lletres que portaven  les i els activistes a l'esquena formaven la frase Acció simbòlica realitzada a l’IKEA Hospitalet. Les lletres que portaven les i els activistes a l’esquena formaven la frase “Rebaixem drets laborals”.