Adéu sistema capitalista! Benvinguda democràcia participativa!

27/set./2011 | Notícia

Durant els dies 8,9 i 10 de setembre s’ha celebrat a Barcelona el Congrés Fundacional de la Xarxa Europea de Promoció de l’Economia Social i Solidària: RIPESS Europa. Organitzat per la Xarxa d’Economia Solidària de Catalunya (XES), i en la qual SETEM participa activament, ha reunit més de 150 representants de l’Economia Social i Solidària.

Durant aquests dies els participants al Congrés han insistit en la necessitat de substituir l’actual sistema patriarcal-capitalista, ja senil, per un altre més just, democràtic i sostenible. Es proposa un nou model que consisteix en una democràcia participativa. Política, economia i cultura són els àmbits clau per a qualsevol transformació social en la mesura que estan completament interrelacionats. “Una democràcia participativa es caracteritza per la implicació del màxim nombre de ciutadania possible en els processos de deliberació, negociació i decisió que es registren en els principals àmbits o seus de poder: l’esfera estatal, l’economia, les associacions, la cultura i els mitjans de comunicació “, afirmen.

Per assolir el nou model haurà de caminar sobre dues cames: la cama constructiva, consistent a crear institucions alternatives paral.leles que s’autogestionin sobre els nous valors cada vegada més àmbits de la pròpia vida, i la cama reivindicativa, és a dir, la lluita, mitjançant l’acció directa no violenta, per aconseguir que els governs facin les reformes estructurals necessàries que ens acostin a la nova societat “, van afirmar els participants.

Pel que fa a les finances ètiques han declarat que “la crisi econòmica actual no hauria estat possible sense la participació de la majoria d’entitats financeres, que lluny d’advertir dels riscos assumits ens han animat a jugar. Necessitem entitats financeres diferents per crear una economia diferent “.

“Les finances ètiques”, diuen, “tornen a donar sentit a la intermediació financera dirigint els nostres estalvis cap al finançament de les necessitats més properes com són la cooperativa de productors d’agricultura ecològica de la nostra regió, l’empresa d’inserció sociolaboral que dóna una sortida als nostres veïns o l’associació cultural del barri que ens ajuda a pensar de manera diversa amb les seves propostes.

Transparència, gestió democràtica i participativa, propietat comuna, concepció diversa de l’ànim de lucre i orientació del finançament segons una política ètica, són les principals característiques d’una proposta necessària per a la transformació de la nostra societat “.

Pel que fa al consum han defensat la pràctica d’un consum crític i responsable: “la societat de consum en què vivim es basa en la producció en massa. I, produir en massa és més rendible que fer-ho de forma artesanal, però “adverteixen,” necessita, d’una banda, de grans quantitats de recursos naturals i matèries primeres molt per sobre de les possibilitats del planeta, i d’altra banda, garantir el consum de massa mitjançant el màrqueting, la publicitat i les estratègies de comercialització, que són peces clau de la societat de consum. Sabem que les conseqüències són fatals per al planeta i les generacions futures, i que genera grans desigualtats socials, però el sistema té molta cura d’ocultar i tergiversar aquests efectes perversos. Amb petits canvis en els nostres hàbits de consum, aplicant l’esperit crític, la responsabilitat social i la consciència ecològica, podem aconseguir grans canvis”.

Els representants europeus reunits a Barcelona per fundar la Xarxa Europea de Promoció de l’Economia Social i Solidària: RIPESS a Europa, són conscients que aquest és el moment de canviar la manera d’entendre l’economia a nivell mundial. “Una economia que tingui en compte el benefici de la societat en general i no el d’uns quants en detriment de la majoria”.

Autor: Álbum de fotos del Congreso / Àlbum de fotos del Congrés